‘Karbon düzenlemesi, Türkiye’ye 60 milyar dolara mal olacak’
2 mins read

‘Karbon düzenlemesi, Türkiye’ye 60 milyar dolara mal olacak’

MİTHAT YURDAKUL / Muğla – ASO meslek komiteleri toplantısında konuşan Ardıç, AB’nin demir-çelik, alüminyum, gübre, elektrik ve çimento sektörlerini kapsayan ilk aşaması önümüzdeki günlerde devreye girecek olan Sınırda Karbon Düzenleme Mekanizması’nın önemine dikkat çekerek şunları söyledi:

“Yeşil dönüşümü ıskalama şansımız yok. Geç kalmak ise astarı yüzünden daha maliyetli bir durum. Her şeyin başında zihinsel dönüşümü ve farkındalığı sağlamamız çok önemli. Ekonomik açıdan baktığımızda ise, AB’nin karbon vergisinden en fazla etkilenecek ülkeler arasında yer alıyoruz. 2040 yılına kadar Türkiye’ye maliyetinin 60 milyar doların üzerinde olması bekleniyor.”

AB Yeşil Mutabakatı’nın sanayicilere etkisi ile ilgili kapsamlı yol haritası hazırladıklarını anlatan Ardıç, oda bünyesinde “Çevre ve İklim Değişikliği Müdürlüğü” kurduklarını söyledi.

Rekabet artacak

Türkiye’nin Hindistan-Orta Doğu-Avrupa Ekonomik Koridoru projesinde yer almamasının kayıp olduğunu belirten Seyit Ardıç şu değerlendirmeyi yaptı:

“Kuşak-Yol Projesinde Çin yatırımlarından da henüz yüksek seviyede istifade etmedik. Yakın gelecekte Çin’in ve Hindistan’ın Orta Doğu ve Avrupa pazarlarına daha ucuz ve kolay erişimi, ülkemiz açısından rekabetin iyice artması anlamına gelecektir.”

Türkiye’nin üretimi ve ihracatının düşük ve düşük-orta teknolojili ürünlerde yoğunlaşmıştığını ifade eden Ardıç, “Yüksek teknolojili ürünlerin ihracatında OECD ülkeleri içerisinde sonuncu sıradayız. İmalat sanayisinde üretilen kişi başına katma değer bakımından Avrupa’da en sonlarda yer alıyoruz” diye konuştu.

Nike, en değerli 22 şirkete bedel

Türkiye’nin 2022 yılında tonaj (ağırlık) açısından en fazla ihracat yaptığı ürünün çimento ve benzeri ürünler olduğunu anlatan Ardıç, “Çimento ihracatı hacim bakımından binek otomobilin 33 katı olmasına karşın değer açısından sadece altıda biri. İlaç sektörü ile karşılaştırıldığında ise ton başına ihracat değeri 395 katına çıkıyor” ifadesini kullandı. Katma değer ve markalaşmanın önemine dikkat çeken Ardıç, şunları söyledi:

“Dünyanın en değerli 79. şirketi yaklaşık 147 milyar dolarlık piyasa değeri ile ayakkabı ve tekstil ürünlerinden bildiğimiz Nike. Nike ürünlerini kullanmayan var mı? Türkiye’nin en değerli ilk 22 firmasının piyasa değerlerini toplarsak ancak Nike’ın toplam piyasa değerine ulaşmaktayız.”

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir